صفحه اصلی / آموزش بهینه سازی سایت / اصطلاحات و دیکشنری سئو سایت ۱

اصطلاحات و دیکشنری سئو سایت ۱

اصطلاحات و دیکشنری سئو سایت ۱

اصطلاحاتی که هر سئوکار باید بداند(۱) – آموزش سئو سایت – بهینه سازی سایت

در این مطلب به آشنایی اصطلاحاتی می پردازم که در مباحث سئو به کار می رود.

برای هر اصطلاح ، واژگان لاتین آن به همراه توضیح مختصری آمده است. توجه داشته باشید که هر اصطلاح می تواند مبحثی بزرگ در خود داشته باشد .اگر بتازگی در حال یادگیری مباحث سئو هستید، حتما این اصطلاحات را به طور کامل مطالعه نمایید چرا که ممکن است به مرور و در مقاله یا جایی در حوزه سئو با آن برخورد داشته باشید.


SEO

Search Engine Optimization

بهینه سازی برای موتور های جستجو


HEO

Human Experience Optimization

بهینه سازی و آسان سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری، برای کاربر


SEM

Search Engine Marketing

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو.استفاده از موتورهای جستجو برای کسب بازار و مشتری.SEM به دو قسمت تقسیم شده است: (پرداخت به ازای کلیک که مربوط به تبلیغات کلیکی است) SEO & PPC . این کلمه را بیشتر در سایت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی مشاهده خواهید کرد.


SMO

Social Media Optimization

بهینه سازی سایت به واسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی


SMM

Social Media Marketing

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی


PPC

Pay Per Click

پرداخت به ازای کلیک. نوعی تبلیغات است که به ازای کلیکی که روی تبلیغ می شود، هزینه دریافت می شود.بر خلاف سایر تبلیغاتی که هزینه آنها مبتنی بر زمان است.


SERP

Search Engine Result Page

به صفحه نتایج موتور جستجو گفته می شود.


Personalized SERP

موتور های جستجو به خصوص گوگل ، نتایج را شخصی سازی می کنند.برای مثال شما چندین بار از سایتی بازدید کرده اید و در تاریخچه و cache مرورگر شما اطلاعاتی از آن سایت ذخیره شده است.گوگل متوجه می شود شما به آن سایت علاقه دارید.لذا ممکن است آن سایت را در صدر نتایج خود با عبارتی مرتبط برای شما نشان دهد.اگر از سیستم دیگری جستجو کنید نتایج تغییر می کند.login  بودن شما در گوگل نیز در این موضوع تاثیر گذار است ؛ همچنین ip کشور جستجو کننده. اگر فیلتر شکن روشن کنید نتایج متفاوتی خواهید دید.چون ip کشور جستجو کننده تغییر کرده است.


UI

User Interface

به معنای ظاهر و شکل دیداری وب سایت یا Application هست.


UX

User Experience

به معنی راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت با توجه به تجربه کاربر. UX با عکس العمل و رفتار کاربر سر و کار دارد. اما UI صرفا ظاهر وب سایت یا Application هست و عکس العمل و تجربه کاربر در آن دخیل نیست.


Keyword

کلمه کلیدی

کلمه کلیدی مد نظر که لزوما یک کلمه نیست.یک عبارت هم می تواند کلمه کلیدی نامیده می شود. برای مثال شخصی قصد دارد با کلمه کلیدی x سایتش به صفحه اول راه پیدا کند.


Keyword Density

این کلمه به معنی چگالی کلمات در یک صفحه میباشند. چگالی صفحه یعنی تعداد کلمات کلیدی شما نسبت به تمام کلمات در صفحه که اگر این مقدار بیش تر از حد ممکن شود توسط گوگل جریمه خواهید شد. افزونه Yoast SEO چگالی کلمات را زیر ۲/۵% قبول میکند اما خب در کل صفحه سایت میتواند تا ۵% باشد.


keyword stuffing

تکرار کلمات کلیدی در یک متن به شکلی مصنوعی نامیده می شود.در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بسیار بر بالا بردن رتبه شما در گوگل تاثیر گذار بود اما با روی آمدن الگوریتم پاندای گوگل و جدیتر شدن چگالی کلمات این روش منسوخ شد و جزء روش های کلاه سیاع گوگل بشمار می‌رود. برای مثال نمونه بسیار زیاد آن که در ایران رایج است نوشتن حجم بسیار زیادی کلمه کلیدی در متاتگ ها است.


On Page SEO

بهینه سازی ساختاری و داخلی یک وب سایت برای موتور جستجو .

هر کاری برای بهینه سازی موتور جستجو که در داخل سایت انجام می شود.


Off Page SEO

بهینه سازی خارجی و reputation یک وب سایت برای موتور های جستجو.

هر کار بهینه سازی که خارج از سایت انجام می شود؛ مانند شبکه های اجتماعی و link building


Responsive Design

طراحی واکنش گرا

سایتی که طراحی آن به گونه ای است که با کوچک و بزرگ کردن پنجره مرورگر و نمایش در ابعاد و صفحه نمایش های مختلف و دستگاه های مختلف مثل تبلت و موبایل تغییر می کند و از نظر ظاهری یا همه دستگاه ها سازگار است که در این حالت به آن Full Responsive گفته می شود.

امروزه سازگاری وب سایت با مرورگر های موبایل ، یکی از فاکتور های سئو در گوگل محسوب می شود.


Backlink

لینک هایی که از سایتی به سایت شما داده میشوند را backlink میگویند به عبارتی ؛ بک لینک ها لینک هایی در صفحات اینرتنتی استند که به وبسایت شما ربط دارند یعنی لینک وبسایت شما در صفحه ای با مشخصات خاص مانند PA & DA & Pr قرار دارد که بستگی به خصوصیاتشان میتوانند مفید یا مضر باشند . داشتن بک لینک مناسب از لحاظ سئو بسیار ارزشمند است. زمانی تعداد زیاد بک لینک میتوانست عامل موثری در بهبود جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو باشد، اما اکنون کیفیت بالای بک لینک بسیار اهمیت دارد.


Blog comment backlink

بک لینک هایی که در کامنت وبلاگ ها و سایت ها وجود دارند و ایجاد می شوند.


Reffering Domain

هر لینکی که به ازای هر دامنه به وب سایت داده شده است یک ref domain  محسوب می شود.


OBL

Out Bound Link

تعداد و میزان لینک های خروجی یک صفحه یا یک سایت به دامنه های دیگر.


Internal Links

لینک های داخلی یک وب سایت که صفحات دیگر همان سایت داده شده است به عبارتی لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر همان سایت


Outbound Links

لینک خروجی یک صفحه یا یک وب سایت به سایتی دیگر


Linkbait

لینک بیت یک مقاله یا امکانی است که برای قشر مخاطبنان شما جذاب باشند، این لینک ها معمولا در بازاریابی ویروسی استفاده می‌شوند و اگر درست اعمال شوند میتوانند سکوی بسیار خوبی برای پرتاب شما باشند و معمولا مقاله، عکس یا یک ویدیو هستند. مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل درباره Linkbait ها میگوید:

یک چیز آنقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند


Link farm

گروه دسته جمعی از لینک ها در یک سایت که به منظور افزایش مصنوعی PageRank تولید می‌شوند. قبلا اینجور لینک ها باعث افزایش سریع رتبه می‌شوند اما حال با وجود هوشمند تر شدن ربات های گوگل این اتفاق دیر یا حتی اصلا نمی‌افتد و در حقیقت این لینکها و این روش جز روش های کلاه سیاه سئو به حساب می‌آید.


broken link

لینک شکسته در واقع لینک هایی هستند که به صفحه مشخصی ختم نمی شوند. لینک های خراب یا شکسته بشدت برای سئو مضر میباشند. لینک های شکسته در سایت باید شناسایی شوند و از طریق کدهای سایت یا ابزار وبمستر تولز گوگل حذف گردند.


Hidden link

لینک های مخفی ؛ استفاده از لینک های مخفی در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد (داشت).


Paid Link

لینک های پولی.لینک هایی هستند که شما برای دریافت آنها پول پرداخت می کنید.در حقیقت لینک می خرید یا اجاره می کنید.


Forum Link

لینک هایی که در سایت های انجمن و تالار گفتگو وجود دارد.


Image Link

لینک هایی که متنی ندارند و داخل آنها تصویر است.تبلیغات بنری لینک های عکس محسوب می شوند.


Anchor Text

انکر تکست یک متن است که شما را به صفحه ای هدایت میکند، به بیان دیگر همان عنوان هر لینک است که توسط کاربر قابل مشاهده و کلیک (Hyperlink) است.

اگر Anchor text به خوبی استفاده شود و درست نوشته شود میتواند تاثیر بسیاری زیادی روی وبسایت شما داشته باشد. انکر تکست قدرت بسیار زیادی دارد و میتواند سایت تان را در کلماتی حتی غیر مرتبط با موضوع سایت شما، در نتایج موتور جستجو نمایش بدهد. استفاده ی بیش از اندازه از انکر تکست میتواند سایت شما در خطر جریمه قرار دهد.


Meta Tag

تگ هایی هستند که در صفحات وب سایت قرار می گیرند و توسط کاربر قابل مشاهده نیستند در حقیقت دقیقا شبیه به Title Tag ها هستند با این تفاوت که تایتل تگ ها اطلاعات مورد نیار و الزامی را به ربات جستجو میدهند و متا تگ های اطلاعات اضافه و در حقیقت تکمیلی را در اختیار آنها میدهند، متا تگ های مختلفی وجود دارند و هر کدام استفاده های متفاوتی دارند. متا تگ ها در Head هر صفحه قرار میگیرند.


Heading Tag

تگ عنوان داخل محتوا . این تگ ها ۶ عدد هستند : h1 , h2 , h3 , h4 , h5 , h6

تگ h1   مهمترین آنهاست و h6 کم اهمیت ترین. با این تگ ها تا حدود کمی در شرایط مختلف، می توان به موتور جستجو فهماند که هر قسمت صفحه چقدر اهمیت دارد.


Link Building

به فرایند لینک سازی گفته می شود که زیر مجموعه ی بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) می باشد.


Content Marketing

به فرایند بازاریابی از طریق محتوا گفته می شود. فنونی که از طریق محتوا بتوان جلب بازدید و مشتری کرد.


Wiki

سایت های ویکی، سایت های دانشنامه و راهنما هستند که محتوای آنها اغلب توسط کاربران تکمیل می شود.ویکی پدیا اولین سایت (یا جزء اولین های)  سایت های ویکی است. به جز ویکی پدیا سایت های ویکی معتبر زیادی وجود دارد.هر سایتی که ماهیت آموزشی، مرجع و راهنما داشته باشید صرف نظر از اینکه چه کسانی آن را مدیریت می کنند، سایت ویکی نامیده می شود.


Web 2

سایت های وب ۲ سایت هایی هستند که نقش اصلی تولید و مدیریت محتوای آن را کاربران آن بر عهده دارند (نه مدیر یا صاحبان آنها) . برای مثال سایت های ویکی مثل ویکی پدیا، تالار های گفتگو، سایت هایی که در آنها توسط کاربران مقاله ثبت می شود، سیستم های وبلاگ دهی، سایت های نیازمندی ، شبکه های اجتماعی و … همگی سایت های وب ۲ هستند.


HTTPS

مخفف HTTP Secure می باشد.همان HTTP است اما به صورت رمز شده و ایمن شده.HTTPS یک قرارداد ارتباطی و انتقال داده می باشد و دارای استاندارد امنیتی SSL هستند. محتوایی که در بستر این قرارداد منتقل می شود، قابل شناسایی و هک نیست.زیرا اطلاعات به صورت رمز شده منتقل می شوند.فراموش نکنید صرفا به خاطر SSL ، یک وب سایت، کاملا امن و قوی در برابر Hack شدن نمی شود. امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتور های سئو محسوب می شود.


FTP

File Transfer Protocol

به معنی قرارداد انتقال فایل می باشد. انتقال فایل با FTP که توسط نرم افزار های مختلفی مثل Cute FTP یا FileZila امکان پذیر است، موجب تسهیل و افزایش سرعت کار با فایل های موجود روی سرور وب سایت شما می شود.


Server Side

سمت سرور عبارتی است که در میان برنامه نویسان و طراحان سایت به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.کلیه اطلاعاتی که در ارتباط با سرور رد و بدل می شود، فرایند های سمت سرور تلقی می گردد.برای مثال، برای دستیابی به محتوای سایت شما، یک درخواست به بانک اطلاعات سرور داده می شود، و اطلاعات از سمت سرور روی مرورگر شما منتقل می شود.این عمل ، یک عمل سمت سرور است.


Client Side

سمت مشتری، نیز به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.درخواست هایی روی سیستم کاربر(مشتری یا client) انجام می شوند، عملیات سمت مشتری نامیده می شوند.برای مثال، تغییر نشانگر موس کاربر، روی مرورگر انجام می شود و ارتباطی به سرور ندارد.تغییر عکس های اسلایدر تصاویر که روی صفحه نخست بسیاری از سایت هاست، یک عمل سمت مشتری است.زیرا عکس ها روی سیستم و مرورگر شما نشسته اند و حالا با کلیک شما یا به صورت خودکار جابجا می شوند.لذا یک عملیات سمت مشتری در حال انجام است. از آنجا که عملیات های سمت مشتری در حال انجام هستند و اطلاعات قبلا بارگذاری شده است، کارها خیلی سریع و بدون تاخیر و بدون هیچ درخواستی سمت سرور(رفت و برگشت یا postback) انجام می شود.کارهای مبتنی بر سئو نیز، نباید از سمت مشتری انجام شود.


Javascript

جاوا اسکریپت یک زبان سمت مشتری (client side) می باشد . بهترین و محبوب ترین و سازگار ترین و امن ترین زبان اسکریپت سمت مشتری جاوااسکریپت می باشد.شما به کمک جاوااسکریپت می توانید، وب سایت خود را واکنش گرا و سازگار با تبلت ها و موبایل ها به نمایش بگذارید.جاوااسکیپت هیچ ربطی به Java ندارد.جاوا زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به دلایلی بیشتر روی سایت هایی که نیاز به امنیت بالا دارند(مثل بانک ها یا مراکز نظامی) استفاده می شود. یکی کردن java و javascript اشتباه رایجی است که اغلب افرادی که آشنایی با زبان های برنامه نویسی ندارند مرتکب می شوند.


AJAX

مخفف asynchronous JavaScript and XML می باشد.

توسط این فناوری ، به کمک جاوااسکریپت و xml ، صفحات بدون post back کامل (بدون رفت و برگشت صفحه) بازگذاری می شوند.برای مثال، وقتی روی کلید ثبت نظر کلیک می کنید، یک علامت چرخان (loaading) نمایش داده می شود، و بدون اینکه صفحه تغییر کند و کوچکترین تکانی بخورد، تنها یک کادر ظاهر می شود و پیام “نظر شما ثبت شد” نمایش داده می شود.در حالت عادی، هر گونه ارسالی سمت سرور(request) منجر به postback کامل (رفت و برگشت و سفید شدن صفحه و بازگشت صفحه) می شود که با استفاده از Ajax ، فقط قسمتی که مورد نیاز است، در صفحه تغییر می کند و کل صفحه، تغییر نمی کند.


CSS

cascade style sheet

به معنی برگه های تغییر ظاهری آبشاری می باشد. CSSبه زبان ساده همان مشخصات و دستور هایی در کدهاست، که بتوانید رنگ و اندازه و ابعاد و حالت نمایش اجزا صفحات وب خود را تغییر دهید.


Title

تگ های عنوان عیناً اسم وبسایت شما هستند، و این یکی از مهمترین عناصر در الگوریتم جستجو گوگل است. عنوان هر صفحه از سایت برای کاربر فقط در تب یا عنوان پنجره مرورگر نمایان می شود. مهمترین بخش مربوط به On Page SEO است.انتخاب نام در حقیقت مانند انتخاب شخصیت خودتان است، Title Tag سایت شما باید شامل کلمات کلیدی که در آن فعالیت میکنید باشد. برای مثال سایت های که در زمینه بازاریابی فعالیت می کنند معمولا از اسم های با نام های آژانس بازاریابی، خدمات بازاریابی و … استفاده میکنند.


Meta Description

یکی از مهمترین متا تگ هاست. متنی کوتاه که در نتایج جستجو نشان داده می شود .


Meta keyword

این متاتگ مدتهاست بسیار بی اهمیت است که در آن کلمات کلیدی که با کاما جدا شده اند درج می شود.


نسبت کد به متن

نسبت کد html  یک صفحه به متن و محتوا. برای مثال صفحه ای که ۱۰۰ کاراکتر کد html  دارد و ۳۰۰ کاراکتر متن و محتوا دارد، نسبت کد به متن آن یک به سه است.


 Over Optimization

بهینه سازی بیش از حد یک سایت. هر گونه کاری که منجر به مصنوعی شدن سئو و بهینه سازی و دستکاری زیاد شود.


Crawler – Spider

خزنده ها و ربات ها.

خزندگان وب، یا همان ربات هایی که در وبسایت ها و صفحات مختلف می خزند و اطلاعات را جمع آوری می کنند و به موتور جستجو تحویل می دهند. برای مثال خزنده گوگل وارد وبسایت شما می‌شود و هر چه که بتواند بخواند را ثبت و به دیتاسنتر های گوگل میفرستند تا آنجا اطلاعات هضم شود و به صورت همان نتایج گوگل به شما نمایش داده شود که به این فرایندی که توضیح دادیم فرایند ایندکس کردن میگویند. در دنیای وب خزنده و ربات کاربردهای مختلفی دارند.


Robot.txt

یک فایل متنی در پوشه هاست (سرور) وب سایت است که در آن مشخص می شود که کدام صفحات را موتور های جستجو بررسی نکنند .یعنی موتور های جستجو نتوانند صفحات را بررسی کنند و در فهرست خود بگنجانند.این فایل کاربرد های دیگری هم دارد که در این مقاله نیاز به معرفی آنها نیست.

داشتن این فایل بسیار پر اهمیت است و در داشتن رتبه خوب بسیار تاثیر دارد.


Crawler Error

ربات های موتور های جستجو وقتی نتوانند صفحات را مرور کنند یک ارور تلقی می شود که مربوط به ربات هاست.یعنی ربات ها (خزنده ها) در بررسی یک صفحه یا سایت با خطا و مشکل مواجه شده اند.


Follow Links

لینک های معمولی هستند.این لینک ها اعتبار را منتقل می کنند.اگر سایت الف به سایت ب لینک دهد اعتبار سایت الف به سایت ب منتقل می شود.انتقال اعتبار به این سادگی ها هم نیست که در مباحث پیشرفته مفصل به آن پرداخت شده است.


NoFollow links

استفاده از لینک Nofollow به موتورهای جستجوگر دستور می دهد که این لینک را دنبال نکنند با استفاده از این کار لینکی که از سایت دیگری به سایت ما داده می شود مورد تایید ما نیست به عبارتی وقتی یک لینک را nofollow می‌کنیم یعنی به موتور جستجو می‌گوییم که این لینک را دنبال نکند و در واقع آن را معرفی می‌کنیم ولی آن را تأیید نمی‌کنیم ، پس از اعتبار خودمان کم نمی‌شود .

نوفالو لینک هایی هستند که داخل آنها با rel=”nofollow” نشانه گذاری شده است.به معنی این است که سایت یا صفحه مقصد، مورد تایید کامل نیست (این معنی عدم تایید و امتیاز منفی نمی باشد).

این لینک ها زمانی به کار می‌روند که لینک ها توسط کاربران یا اسپانسران و تبلیغ دهندگان شما ساخته و تنظیم شده باشد. وقتی گوگل با لینک های نوفالو رو به رو می‌شود، آن را در افزایش رتبه و پیج رنک تاثیر نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که در الگوریتم جدید گوگل لینک دادن از سایت هایی که موضوع مرتبطی با هم  ندارند باعث کاهش امتیاز در گوگل می شود .


doFollow links

لینکهای dofollow به لینکهایی گفته میشود که موتورهای جستجو هنگام برخورد به آنها به دنبال کردن لینک موردنظر میپردازند . متخصصان سئو توصیه میکنند تعداد کمی‌ از اینگونه لینکها بایستی در سایتها قرار بگیرد چون با افزایش تعداد این لینکها درجه و رتبه ی سئوی سایت کاهش پیدا میکند .

 ادامه این مقاله را در پست بعدی دنبال کنید

 برگرفته از سایت seorooz.net

درباره ammarlu

این مطالب را نیز ببینید!

5 نکته افزایش سئو سایت

۵ نکته افزایش سئو سایت

در این مقاله آموزش سئو ۵ نکته افزایش سئو سایت در سال ۲۰۱۷ معرفی شده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *