صفحه اصلی / آموزش بهینه سازی سایت / ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

در این مقاله توضیحاتی درباره ایمیل مارکتینگ  (Email marketing) به شما ارائه میدم. ایمیل مارکتینگ به چه روشی از بازاریابی میگن و هدف از ایمیل مارکتینگ چیه؟ همچنین روش های صحیح و غلط ایمیل مارکتینگ ، برخی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ‌ ، چند آمار جذاب از ایمیل مارکتینگ و توضیحاتی هم درباره چگونگی انجام صحیح و اصولی اون به شما ارائه میکنم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

تعریف کوتاه و ساده بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل به مشتریان سابق، مشتریان فعلی یا هر شخص دیگری که خودش با اختیار از راهی مشخص ایمیل خودش رو در اختیار ما قرار داده و به ما اجازه ارسال ایمیل داده و ممکنه در آینده تبدیل به مشتری ما بشه و از ما خرید کنه و یا اینکه شاید هیچ وقت مشتری ما هم نشه و خریدی هم انجام نده.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند ایمیل مارکتینگ یعنی اینکه از سطح اینترنت هر چقدر که تونستیم ایمیل جمع آوری کنیم و بعد برای افراد ایمیل تبلیغاتی انبوه ارسال کنیم! یا اینکه پول بدیم به کس دیگری که این کار رو با این روش برای ما انجام بده !!!

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بسیار محبوب و موثر بازاریابی اینترنتی هست.

ایمیل مارکتینگ (Email marketing) و بازاریابی ایمیلی

هدف از ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ میتونه با اهداف متفاوتی از جمله اطلاع رسانی، برقراری ارتباط موثر و مداوم با افراد برای فروش های آینده، معرفی، تبلیغ، فروش محصول یا خدمات، برگرداندن دوباره کاربران به سایت و وبلاگ، اعتماد سازی و برندسازی، وفادار ساختن کاربران و مشتریان انجام بشه.

به طور کلی ایمیل های ارسالی به سه گروه تقسیم میشن:

  • ایمیل های اطلاعاتی
  • ایمیل های اطلاعاتی-تبلیغاتی
  • ایمیل های صرفا تبلیغاتی

به نظر من ایمیل های اطلاعاتی-تبلیغاتی از بهترین نوع های اون هست، یعنی اینکه هم به کاربران و مشتریانتون اطلاعات رایگان و ارزشمندی ارائه میدید و هم محصولات یا خدمات خودتون رو تبلیغ میکنید و به فروش می‌رسونید.

روش صحیح ایمیل مارکتینگ

برای اینکه ایمیل مارکتینگ رو به صورت صحیح و اصولی انجام بدید در ابتدا باید به روش های مختلف ایمیل های کاربران سایت یا وبلاگ خودتون رو جمع آوری بکنید و از اونها اجازه بگیرید، یعنی خودشون و با اختیار خودشون ایمیل رو در اختیار شما قرار میدن. میتونید یک هدیه به صورت رایگان به اونها بدید و لازمش هم این باشه که قبل از اینکه اونها هدیه رو دانلود بکنند باید ایمیل خودشون رو ثبت کنند، میتونید در سایت خودتون خبرنامه داشته باشید و وقتی در خبرنامه سایت شما عضو میشن ایمیل اونها به لیست شما اضافه بشه، اگر سایت شما امکان ثبت نام داره و وقتی عضوگیری میکنید ایمیل اونها ثبت میشه یا وقتی مشتریان سفارشات خودشون رو ثبت میکنند ایمیل رو در اختیار شما قرار میدن. اگر میخواید به اونها هدیه ای بدید حتما توضیح بدید که ایمیل شما در اختیار هیچ کسی قرار نمیگیره و محفوظ میمونه و بهتر هست به اونها بگید که چند بار در هفته میخواید برای اونها ایمیل ارسال کنید و اینکه هر وقت بخوان میتونند عضویت خودشون رو لغو کنند تا افراد خیالشون راحت باشه و ترغیب بشن ایمیل خودشون رو وارد کنند و بدونند که قراره از ایمیل اونها چه استفاده ای بشه و قراره چه چیزی برای ایمیل اونها ارسال بشه.

مهمترین نکاتی که برای ایمیل مارکتینگ صحیح باید انجام بدید:

  • ایمیل هایی که ارسال میکنید بی‌ربط نباشه! یعنی اگر سایتی در زمینه ورزش دارید و کاربران سایت به خاطر علاقه ای که به ورزش داشتند ایمیل خودشون رو در اختیار شما قرار دادند شما هم به هیچ وجه نباید در ایمیل خودتون درباره تکنولوژی، تبلت ها و موبایل ها صحبت کنید یا برای فروش اونهارو تبلیغ کنید! مگر اینکه ربطی به ورزش کردن داشته باشه!!!
  • اطلاعات مفید و ارزشمندی رو به صورت رایگان برای اونها ارسال کنید.
  • در ایمیل های ارسالی حتما باید گزینه لغو اشتراک موجود باشه تا کاربران و مشتریان شما هر وقتی که دوست دارند بتونند عضویت خودشون رو لغو کنند و بعد از اون ایمیلی دریافت نکنند.
  • برای ارسال ایمیل ها ترجیها از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ تحت وب استفاده کنید تا ایمیل های شما به صندوق اصلی اینباکس (inbox) فرستاده بشه و اسپم یا هرزنامه شناخته نشه.
  • بیش از حد برای اونها ایمیل ارسال نکنید و بدقولی هم نکنید یعنی اگر به اونها گفتید که قراره هفته ای یک ایمیل ارسال کنید پس دو تا و سه تا و بیشتر ارسال نکنید و اگر هم به اونها نگفتید که قراره چند ایمیل ارسال کنید سعی کنید هر هفته یک یا نهایتا دو ایمیل بفرستید.

روش غلط ایمیل مارکتینگ

شاید خیلی از شما تجربه دریافت ایمیل های ناخواسته و مزاحم در ایمیل خودتون داشته باشید، به این ایمیل ها میگن اسپم (spam) و به ارسال کننده اینجور ایمیل‌ها میگن اسپمر (spammer) و به این عمل هم میگن اسپمینگ (spamming). اسپم یعنی هرزنامه، یعنی ناخواسته! فکر میکنم متاسفانه در کشور ایران تقریبا تمامی ما تجربه دریافت چنین ایمیل هایی رو داریم! البته در چند سال اخیر کم کم اوضاع کسب و کارهای اینترنتی مقداری داره بهتره میشه و استفاده از روش های اصولی بازاریابی اینترنتی در حال گسترش هست اما باز هم چنین اشخاصی وجود دارند که ایمیل های کاربران رو از سایت ها و وبلاگ های مختلف جمع آوری میکنند و اقدام به فروش لیست ایمیل ها یا ارسال ایمیل های اسپم به اون میکنند. جدای از اینکه این کار سرقت محسوب میشه و اصلا روش پسندیده ای نیست هیچ بازدهی مثبتی هم نداره چون ایمیل های بی‌ربط و تبلیغاتی برای افرادی ارسال میشه که نه ارسال کننده اونهارو میشناسه و نه دریافت کننده ارسال کننده رو میشناسه و دریافت کننده ایمیل ها هیچ علاقه ای به دریافت اینجور ایمیل ها و اینجور تبلیغات نداره و بدون اجازه از اون براش ارسال شده و فرستنده هم نمیدونه که چه چیزی رو برای چه کسی با چه علایقی میفرسته و مهمتر از همه اینکه که از اون شخص هیچ اجازه ای گرفته نشده! و این واقعا فاجعست.

ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

هیچ وقت نباید بدون گرفتن اجازه از صاحب ایمیل برای اون ایمیل بفرستید، مطمعن باشید که اینجور ایمیل ها در مدت کمتر از چند ثانیه سریعا حذف میشه یا اینکه به پوشه اسپم منتقل میشه (البته به احتمال بسیار زیاد خود سرویس‌های ایمیل هم اینجور ایمیل هارو bulk یا spam شناسایی میکنند) اما در هر صورت این کار هیچ فایده ای نداره و فقط هدر دادن وقت، پول و سرمایه هست و باعث بدنامی برند شما میشه و هیچ سود مالی ای برای شما نخواهد داشت، خود شما اگر ایمیلی رو به صورت ناخواسته و بدون اینکه قبلا به ارسال کننده اجازه ارسال داده باشید دریافت کنید به محض دیدن چنین ایمیل های مزخرف و بی ربطی چند فحش درست و حسابی به ارسال کننده و هر چی اینجور ارسال کننده ایمیل میدید و حذفش میکنید 🙂 حالا بعضی از این اسپمرها یکم خلاقیت به خرج میدن و لینک لغو عضویت هم میذارن! اما بعضی هارو هر کاری هم که بکنید چاره ای نمیشه و هی باز پیامهای چرت و پرت خودشون رو میفرستند! 🙂 فکر میکنم به اندازه کافی درباره روش غلط ایمیل مارکتینگ توضیح داده باشم!

برخی از مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ

مزایا:

  • پیام شما سریعا به هزاران نفر ارسال می‌شود.
  • نسبت به سایر روش های بازاریابی ارزانتر است.
  • انعطاف پذیری و قابلیت شخصی سازی بالایی دارد.
  • بررسی دقیق میزان مشاهده ایمیل ها و میزان کلیک یا لمس لینک های موجود در ایمیل و بررسی میزان بازدهی کمپین های ایمیل مارکتینگ وجود دارد.
  • امکان ارسال همزمان متن، تصویر و فایل وجود دارد.

معایب:

  • ممکن است بعضی افراد ایمیل های واقعی خودشان را وارد نکنند اگر چه روش هایی برای بدست آوردن ایمیل های واقعی وجود دارد.
  • ممکن است بعضی از ایمیل ها به دلایل مختلف به دست کاربران نرسد.
  • ممکن است بعضی از افراد ایمیل های خودشان را به صورت مرتب چک نکنند.

به نظر من این موارد اهمیت زیادی هم ندارند یعنی در هر روشی از بازاریابی چه به صورت فیزیکی و در دنیای واقعی و چه به صورت مجازی و اینترنتی هیچ وقت ۱۰۰ درصد افراد از شما خرید نخواهند کرد چه بسا که در اکثر روش های دیگر بازاریابی هزینه هایی که باید بپردازید بسیار بیشتر هم هست، در واقع سایت ها، سازمان ها و شرکت های معتبر جهان با در نظر گرفتن همه این موارد باز هم ایمیل مارکتینگ رو بهترین و موثرترین ابزار پس از بازاریابی موتورهای جستجو دونستند (به نظر من گاهی اوقات از موتورهای جستجوگر هم موثرتر هست! دلایلی هم برای این نظر خودم دارم اما از حوصله این بحث خارجه و بعدا به اون میپردازم!) همچنین بزرگترین سایت های جهان مانند فروشگاه آمازون و … از این روش استفاده میکنند.

چند آمار درباره ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن

این آمار از یک اینفوگرافی زیبا که در سایت wolfgangjaegel.com قرار داده شده بود استخراج شده که مهمترین بخشهای اون رو برای شما ترجمه کردم. برای مشاهده منبع و توضیحات اون میتونید اینجا کلیک کنید. سایت wolfgangjaegel.com برای طراحی این اینفوگرافی از ۴ منبع معتبر دیگه استفاده کرده. منابع استفاده شده در این اینفوگرافی (exacttarget.com, returnpath.com, toprankblog.com و salesforce.com) هستند.

ترجمه مهمترین بخش های اینفوگرافی:

  • به طور متوسط کاربران (مشترکین ایمیل) در ماه ۴۱۶ ایمیل تبلیغاتی دریافت می کنند.
  • بیش از ۳.۲ میلیارد حساب ایمیل در جهان وجود دارد.
  • درآمد و سود حاصل از ایمیل در سال ۲۰۱۲ به ۱۵۶ میلیون دلار رسید.
  • ۹۵٪ از مشتریان آنلاین از ایمیل استفاده می کنند.
  • ۹۱٪ مشتریان هر روز ایمیل خود را چک می کنند.
  • ۶۴ درصد از تصمیم‌گیرنده‌های اصلی ایمیل های خود را از طریق موبایل چک می‌کنند.
  • هر ۱ دلاری که برای ایمیل مارکتینگ خرج می‌شود، به طور متوسط ۴۴.۲۵ دلار بازگشت سرمایه دارد.

چگونه بازاریابی ایمیلی را به صورت صحیح انجام دهیم؟

دوباره بگم که کاربران سایت شما باید ایمیل خودشون رو با میل و علاقه، در اختیار شما قرار بدن و ایمیل هایی که ارسال میکنید با توجه به علایق اونها باشه تا بازدهی و بازخورد مثبتی برای شما داشته باشه و کاربران و مشتریان شما هم از شما، محصولات و خدماتتون راضی باشند. اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید افزونه قدرتمند MyMail گزینه بسیار مناسبی هست، اگر از سیستم جوملا استفاده میکنید، میتونید از افزونه AcyMailing استفاده کنید.

اما بهترین روش، استفاده از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ تحت وب هست، البته این سرویس ها هم کاملا رایگان نیستند و برای استفاده از اونها باید پول پرداخت کنید اما بعضی از این سیستم ها به شما امکانات رایگان بسیار خوبی میدن که برای شروع کار میتونید از امکانات رایگانشون استفاده کنید و بعد از اینکه کار شما گسترش پیدا کرد، پول پرداخت کنید و از امکانات بیشتری استفاده کنید. از برترین نرم افزارهای ایمیل مارکتینک تحت وب بین المللی میشه از mailchimp, mailerlite, aweber, icontact, getresponse نام برد، سایت mailerlite امکانات رایگان بسیار خوبی رو به شما ارائه میده، با عضویت رایگان در سایت میلرلایت میتونید تا ۱۰۰۰ نفر رو به لیست خبرنامه خودتون اضافه کنید و برای اونها بدون محدودیتی در تعداد ارسال، ایمیل بفرستید و بازاریابی ایمیلی انجام بدید. استفاده از امکانات رایگان سیستم میلرلایت گزینه بسیار مناسبی برای کسب و کارهای کوچک و نوپاست، میلر لایت با شعار “خبرنامه های ایمیلی به ساده ترین شکل ممکن بسازید” در ایران هم نمایندگی داره و از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکنه.

روش های دیگری هم برای ارسال ایمیل وجود داره مثلا گروه های یاهو، جی‌میل و … به وسیله سرویس های ارائه دهنده ایمیل مانند یاهو، جیمیل و … هم میشه تعداد محدودی ارسال کنید ولی این روش ها جالب نیست، محدودیت های بسیار زیادی داره و اصلا پیشنهاد نمیشه!

نویسنده: احمد شمسی

منبع: شمسی دات کو

درباره ammarlu

این مطالب را نیز ببینید!

5 نکته افزایش سئو سایت

۵ نکته افزایش سئو سایت

در این مقاله آموزش سئو ۵ نکته افزایش سئو سایت در سال ۲۰۱۷ معرفی شده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *