صفحه اصلی / آموزش بهینه سازی سایت / لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحه‌ای است که در ازای دریافت اطلاعاتی از کاربران سایت یا وبلاگ مثلا یک ایمیل، هدیه‌ای به اونها میده، این هدیه میتونه کوپن تخفیف، کتاب الکترونیکی، فایل صوتی، فایل ویدیویی و … باشه. یکی از مهمترین بخش ها برای یک وب سایت تجاری صفحه فرود یا لندینگ پیج هست، صفحه فرود وقتی با دیگر روش های بازاریابی اینترنتی مانند ایمیل مارکتینگ و … ترکیب میشه میتونه نتایج بسیار خوبی برای یک کسب و کار اینترنتی به وجود بیاره. برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی سودآور ابتدا باید به روش های مختلف اطلاعاتی رو از بازدیدکنندگان سایت خودتون دریافت کنید و بعد با اونها به صورت مداوم ارتباط برقرار کنید و اونهارو دوباره به سایت برگردونید که یکی از بهترین ابزارها برای بدست آوردن اطلاعات کاربران، همچنین بهبود و افزایش نرخ تبدیل سایت صفحه فرود هست.

در مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ درباره ایمیل مارکتینگ و اهمیت اون توضیح دادم و در واقع صفحه فرود میتونه یکی از بهترین مکمل‌های ایمیل مارکتینگ باشه، یعنی ابتدا شما باید به وسیله صفحه فرود یا صفحات فرود یک لیست ایمیل یا چند لیست ایمیل یا لیست‌هایی از اطلاعات کاربران تهیه کنید تا بعدا برنامه بازاریابی ایمیلی یا روش‌های دیگر بازاریابی رو به اجرا بگذارید، صفحه فرود معنی فارسی لندینگ پیج (Landing Page) هست.

صفحه فرود فقط برای دریافت اطلاعات به صورت یکطرفه از کاربران نیست بلکه نوعی تبادل اطلاعات هست، اگر شما بخواید فقط اطلاعات دریافت کنید و هیچ چیز رایگان و ارزشمندی به اونها هدیه نکنید احتمالا اصلا تمایلی به در اختیار قرار دادن اطلاعات خودشون به شما ندارند. روش های بسیار زیادی برای تشویق بازدیدکنندگان به ارائه اطلاعات خودشون وجود داره، اونها مثلا یک ایمیل به شما میدن اما در ازای اون هدیه ای ارزشمند بدست میارن که میتونه به اونها و زندگیشون کمک کنه، کدهای تخفیف برای خرید محصولات دریافت میکنند که فقط مخصوص خودشون هست و امتیازات دیگری که از اون برخوردار میشوند، همچنین اگر به اونها این اطمینان رو بدید که اطلاعاتشون محفوظ میمونه و در هیچ جایی درز نمیشه و فاش نمیشه و در اختیار هیچ کسی قرار نمیگیره اونها بیشتر ترغیب به دادن اطلاعات خودشون به شما میشن و با خیال راحت این کار رو انجام میدن چون این کار برای بازدیدکنندگان فایده های زیادی داره.

چرا کسب و کار اینترنتی شما باید لندینگ پیج یا صفحه فرود داشته باشد؟

صفحه فرود به تنهایی هیچ کاربردی به جز دادن هدیه‌ و دریافت اطلاعاتی از بازدیدکنندگان در ازای دادن هدیه نداره اما اگر با روش‌های دیگر بازاریابی اینترنتی ترکیب بشه فایده و سود زیادی خواهد داشت. به وسیله اطلاعاتی که از بازدید‌کنندگان سایت یا وبلاگ دریافت میکنید، بعدا با ارتباط دوستانه، مداوم یا منظمی که با اونها برقرار میکنید باعث میشید که اعتمادشون رو جلب کنید و برای دریافت ایمیل‌ها و پیام‌های شما لحظه شماری کنند و بعد میتونید مابین همین ارتباط‌های دوستانه تبلیغ محصول و خدمات خودتون رو بکنید و اونهارو به فروش برسونید، بنابراین هم کاربران خوشحال و راضی خواهد بود و هم شما به اهدافتون می‌رسید.

انواع صفحه فرود و کاربرد آن

Landing Page:

صفحاتی که معمولا در اون هیچ کدام از بخش های سایت مانند هدر، فوتر و ساید بار وجود نداره و افراد از تبلیغات شما در دیگر سایت ها، موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی و … به این صفحه هدایت میشن و فقط با یک پیشنهاد جذاب روبرو میشوند (هدیه) و بعد از دریافت یا دانلود هدیه و ثبت برخی اطلاعات خودشون از اون صفحه خارج میشن. اگر بخوام تصویری از اینجور صفحات در ذهن شما ایجاد کنم فکر کنید که یک سایت تک صفحه ای که در اون فقط یک هدیه برای دانلود قرار داده شده و کاربران برای دریافت هدیه باید اطلاعاتی از خودشون رو ثبت کنند و در اختیار شما قرار بدن، مثلا ایمیل خودشون.

Opt-in Landing Page که به اختصار میگن Opt-in Page:

اینها هم نوعی از همون صفحات فرود هستند با این تفاوت که بخش های سایت مانند هدر، فوتر و ساید بار وجود دارند و این صفحه یا فرم در جایی از سایت به چشم میخوره مثلا بالا، چپ، راست یا پایین و معمولا به صورت ثابت در تمامی صفحات هست، به عنوان مثال سایت ما از همین نوع صفحه فرود استفاده کرده (در کامپیوترهای PC در قسمت سمت چپ سایت و تقریبا در تمامی صفحات وجود داره و در تبلت ها و موبایل ها هم در قسمت پایین سایت دیده میشه که الان میتونید ببینید، منظورم کتاب الکترونیکی کسب درآمد از سرگرمی و مهارت هست)

لندینگ پیج یا صفحه فرود مناسب

نکته مهمی که در طراحی صفحه فرود باید رعایت کنید اینه که هر چقدر اطلاعات کمتری از کاربران سایت بخواید اونها تمایل بیشتری به در اختیار قرار دادن اطلاعات خودشون دارند، مثلا فقط نام اونها و ایمیلشون رو دریافت کنید یا میتونید فقط یک ایمیل از اونها دریافت کنید، میتونید شماره موبایلشون رو هم دریافت کنید، همه اینها برمیگرده به اینکه هدیه و امتیازاتی که میخواید در اختیار اونها قرار بدید چقدر براشون ارزش داشته باشه، هر چقدر ارزش و اطمینان بیشتری به اونها ارائه کنید، اونها هم اطلاعات بیشتری رو راحت تر در اختیار شما قرار میدن.

ویژگی های لندینگ پیج یا صفحه فرودمناسب

  • بهینه و سازگار بودن صفحه فرود برای تبلت و موبایل ها
  • دادن پیشنهادی ویژه یا هدیه ای ارزشمند به بازدیدکنندگان
  • تا حد امکان دریافت اطلاعات محدود از کاربر مثلا فقط یک ایمیل
  • هدایت نکردن کاربران و بازدیدکنندگان از  صفحه فرود به صفحات دیگر
  • حذف تقریبا تمامی قسمت‌های سایت مانند هدر، فوتر، سایدبار، منوها و …
  • دکمه Call To Action جذاب و استفاده از علائمی که به این دکمه اشاره میکنند
  • استفاده از تصویر، ویدیو، نشانه، و متن های زیبا و جذاب برای جلب توجه و اعتماد کاربر
  • تأکید به در امانت ماندن اطلاعات کاربر نزد شما و ارسال نکردن اسپم و نیز امکان لغو اشتراک

نویسنده: احمد شمسی

منبع: شمسی دات کو

درباره ammarlu

این مطالب را نیز ببینید!

5 نکته افزایش سئو سایت

۵ نکته افزایش سئو سایت

در این مقاله آموزش سئو ۵ نکته افزایش سئو سایت در سال ۲۰۱۷ معرفی شده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *