صفحه اصلی / آموزش بهینه سازی سایت / بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو (به انگلیسی: Search engine optimization)، یک روند مناسب برای بهبود دید یک وب سایت در یک موتور جستجوی است. تمام موتورهای جستجوی عمده مانند گوگل، یاهو و بینگ نتایج جستجو اولیه که در آن صفحات وب نمایش داده می شود را بر اساس آنچه در نظر کاربران بیشتر اهمیت دارد را سعی به شناسایی می کند. پول هیچگونه تاثیری در این روند ندارد، بلکه تبلیغات پولی برای جستجو ( مانند Google adwords) کاملا جدا هستند. مطلالبی که در ادامه به صورت خلاصه توضیح خواهم داد تاریخچه است که از سایت ویکیپدیا گرفته شده است.

تاریخچه موتو های جستجو

موتورهای جستجو در نخستین اقدام خود دست به فهرست کردن وب سایت ها نمو دند. از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که وب مستر ها (صاحبان وب سایت‌ها) و تولیدکنندگان محتوا، شروع به بهینه‌سازی سایتها برای موتورهای جستجو نمودند. در ابتدا تمام کارهایی که وب مسترها باید انجام می‌دادند، تنها ثبت آدرس صفحه (URL) در موتورهای جستجوی مختلف بود. سپس این موتورها یک روبات خزنده به نام عنکبوت را جهت خزش یا خواندن به آن صفحه می‌فرستادند. فرایند به این صورت بود که موتور جستجو، یک صفحه را دانلود و آنرا در سرور موتور جستجو ذخیره می‌کرد و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکس کننده، اطلاعات مختلفی را درباره آن صفحه استخراج می‌کرد. این اطلاعات شامل لفات موجود و محل قرارگیری آنها در صفحه، و نیز اهمیت لغت های  کلیدی، و تمام لینک‌های موجود در صفحه است. پس از استخارج این اطلاعات، نوبت به آنالیز لینک های مجود در صفحه خواهد رسید.

مشکل اساسی نسخه‌های اولیه الگوریتم‌های جستجو این بود که به اطلاعات فراهم شده توسط وب مسترها وابسته بود. این اطلااعات نظیر لغات کلیدی مثل متاتگ‌ها (META TAGs) بودند. در متاتگ‌ها این امکان وجود داشتند تا توضیحاتی برای محتوای هر صفحه فراهم کرد. اطلاعات غلط، ناقص و غیر همخوان در متا تگ‌ها می‌توانستند موجب رتبه بندی شدن وب سایت ها برای عنوان های غیر مرتبط نمایش داده شوند. از طرف دیگر وب مسترها این امکان را داشتند تا با دستکاری  کردن بعضی از کدهای صفحه HTML، رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشند. تأکید بر عواملی از قبیل وزن لغات کلیدی که منحصراً در اختیار وب مستر ها بود، باعث شد تا موتورهای جستجوی اولیه از سوء استفاده و دستکاری رتبه بندی رنج ببردند. لری پیج (Larry page) و سرگی برین (Sergey Brin)، دو دانشجوی فارق التحصیل دانشگاه استنفورد یک موتور جستجو ارائه دادند که جهت امتیاز دهی به صفحات وب از یک فرمول ریاضی قوی برخوردار بود. عددی که توسط الگوریتم محاسبه می‌شد، یعنی رتبه صفحه (Page Rank) ، تابعی بود از مقدار و قدرت لینک‌های ورودی (inbound links). در واقع، این بدان معناست که برخی لینک‌ها از سایر لینک‌ها مهم تر یا معتبر تر بوده است. صفحات با رتبه بالا به افزایش احتمال دیده شدن صفحه توسط کاربر های تصادفی کمک شایانی می کردند. لری پیج و سرگی برین  در سال ۱۹۹۸ گوگل (Google) را تاسیس کردند. طراحی ساده و نتایج دقیق تر دلیلی شد تا گوگل درمیان کاربران رو به رشد اینترنت به محبوبیت خوبی برسد. گوگل از ترکیب عوامل خارجی (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) و عوامل داخلی (فراوانی لغات کلیدی، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، لینک و ساختار وب سایت) برای امتیاز دهی دقیق تر بهره برد تا از دستکاری جواب ها در موتور جستجوی خود جلوگیری نماید. علیرغم اینکه به بازی گرفتن رتبه صفحه سخت‌تر بود، وب مسترها سرانجام ابزارهایی تولید کرند تا رتبه صفحه را تحت تأثیر قرار دادند.

موتورهای جستجو تا سال ۲۰۰۴ از عوامل نامعلوم گوناگونی در الگوریتم‌های رتبه بندی خود بکار بردند تا اثر سوء اسفتاده لینک‌ها را کاهش دهند. در سال ۲۰۰۷، یک گزارشگر از نیویورک تایمز بنام “شان هانسل” گزارشی ارائه داد که گوگل برای رنک بندی سایت‌ها به بیش از ۲۰۰ عامل مختلف بهره می برد. موتورهای جستجوی پیشرو یعنی گوگل، یاهو و بینگ الگوریتم‌های رتبه بندی‌های خود را به هیچ عنوان افشا نمی‌کنند تا عاملی برای تقلب نشوند. گوگل در سال ۲۰۰۷ کمپینی به راه انداخت بر علیه لینک‌هایی که در ازای پرداخت پول رنک صفحه ها را بالا می بردند. در سال  ۲۰۰۹، گوگل اعلام کرد که اقداماتی در پیش گرفته تا با استفاده از تگهای nofollow در لینک‌ها، اثر دستکاری رنک های صفحه را کاهش دهد. مت کاتس یکی از مهندسین شناخته شده در گوگل، اعلام کرد که ربات گوگل دیگر به لینک‌های دنبال نشده بهاء نمی دهد تا شرکت های خدمات دهنده در حوزه سئو، دست از  خرید و فروش لینک ها بر دارند. گوگل در سال ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب سایت‌هایی که محتوا را از یکدیگر کپی کرده و از آن در رتبه بندی موتورهای جستجو بهره‌مند شده‌اند، جریمه می‌کند. در اوایل سال ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمایی کرد که هدف آن، جریمه کردن وب سایت‌هایی بود که از روش‌های دستکاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند. در انتهای سال ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت مرغ زررین پر رونمایی کرد که یک الگوریتم در جهت بهبود پردازش زبان طبیعی و درک معنایی صفحات وب خبر می داد.

سئو کلاه سفید و سیاه

تکنیک‌های سئو را می‌توان به دو گروه عمده طبقه‌بندی کرد: تکنیک‌هایی که موتورهای جستجو به عنوان بخشی از یک اصول طراحی صحیح می دانند، و تکنیک‌هایی که برای دستکاری در نتایج موتورهای جستجو می باشند. موتورهای جستجو از زمان تاسیس تا با امروز در حال تلاش هستند تا اثر دسته دوم را کاهش دهند. طراحان وب سایت ها و  وب مسترهایی که از تکنیک‌های سئو استفاده می‌کنند، این تکنیک ها را با سئو کلاه سفید یا سئو کلاه سیاه خطاب می نمایند. تکنیک‌های کلاه سفید تمایل به تولید اثراتی دارند که مدت زمان بسیاری پایدار خواهند بود. در مقابل تکنیک‌های کلاه سیاه شاید رتبه بندی شما را در زمان کوتاه افزایش دهند اما هنگامی که موتورهای جستجو سر از کار شما درآورند ممکن است بطور موقت یا دائم  سایت شما را مجازات (مسدود، لیست سیاه) کنند. یک تکنیک سئو زمانی کلاه سفید تلقی می‌شود که از دستور العمل‌های موجود در راهنمای موتور های جستجو پیروی کرده و فریبی در کارش نباشد. از آنجاییکه دستورالعمل‌های موتور جستجو به عنوان مجموعه‌ای از قوانین نا نوشته می باشد، تمایز این امر بسیار مهم و قابل توجه است. در مجموع  یک مشاور کلاه سفید در جهت ایجاد محتوا برای کاربران مورد فعایت می کنند تا اینکه محتوا برای موتورهای جستجو امده شود. سپس به جای تلاش در جهت دور زدن الگوریتم و فریب دادن موتورهای جستجو به در دسترس بودن محتوا می پردازند.

سئو در بازاریابی

برای همه نوع کسب کارهای مختلف سئو یک روش و استراتژی بازاریابی مناسب به حساب نمی آید. بر اساس خدماتی که گردانندگان یک وب سایت ارائه می دهند، استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی نیازمند می باشد. به طور مثال تبلیغات از طریق پرداخت کلیکی (PPC) می‌تواند برای معرفی یک کالا مؤثرتر عمل کند. همچنین یک کمپین تبلیغات اینترنتی موفق به ساخت صفحات وب با کیفیت بالا بستگی بسیاری دارد. به صورتی که بکارگیری نرم‌افزارهای آنالیزی ملزومی است تا صاحبان سایت‌ها قادر به ارزیابی بازخوردها، و به بهبودی نرخ تبدیل کلیک به مشتری بپردازند.

سئو ممکن است از لحاظ هزینه برداری، امر مناسبی برای تبلیغات باشد به دلیل اینکه موتورهای جستجو بخاطر نمایش در جستجوی اصلی وجهی دریافت نمی‌کنند. اما به دلیل آنکه الگوریتم‌های آنها همواره در حا تغییر است، تضمینی برای نمایش پیوسته در طول زمان وجود ندارد. موتورهای جستجو می‌توانند الگوریتم‌های خود را تغییر داده، یا حتی بر اساس اشتباه  و یا حتی شکایت مشتریان جایگاه سایت شما را تحت تأثیر قرار دهند. با توجه به این دلایل وب سایت هایی که شدیداً وابسته به ترافیک از طرف موتورهای جستجو می باشند در حالتی که موتور جستجو از فرستادن بازدیدکننده به هر دلایلی دست بکشند، می‌توانند دچار خسارت های جدی شوند. در سال ۲۰۱۰  بر اساس اعلام اریک اشمیت مدیر عامل گوگل، این کمپانی بیش از ۵۰۰ تغییر در الگوریتم موتور خود ایجاد کرده است؛ یعنی حدوداً بیش از یک تغییر در هر روز٫  از این رو عاقلانه تر است تا صاحبان وب سایت‌ها خود را از وابستگی به ترافیک موتور جستجو رها نمایند. در مجموع هدف گوگل این است شما محتوا را برای کاربر ها مهیا کنید تا برای موتورهای جستجو.

منبع: http://magazine.weclick.ir

درباره ammarlu

این مطالب را نیز ببینید!

الگوريتم جديد پنگوئن گوگل

راه هاي مقابله با الگوريتم جديد پنگوئن گوگل

• راه هاي مقابله با الگوريتم جديد پنگوئن گوگل : يکي از بزرگترين مشکلات و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *